Cursus filmmuziek in LUX – Nijmegen

0
448

Cursus filmmuziek in LUX – Nijmegen
Docent Constant Hoogenbosch
Data: 9, 16, 23 en 30 mei
Tijd: van 20.00 tot 22.00 uur

Muziek heeft vanaf de begindagen van de film een interessante positie ingenomen: van volledige afkeer tot onvolprezen waardering. Naast het gebruik van bestaande muziek componeerden muzikale meesters in de loop van de tijd ware hoogstandjes van filmmuziek die de status van de filmscore naar een hoger plan tilden. Maar er waren ook de strijd met regisseurs die niets moesten hebben van muziek bij hun beeld en de slag om erkenning van een jarenlang onderschatte kunstvorm. In de cursus besteden we aandacht aan verschillende aspecten van filmmuziek. Een en ander wordt geïllustreerd met prachtige beeld- en geluidsfragmenten en muziekstukken.

1 – Inleiding in de filmmuziek – 9 mei
In de eerste les bespreken we rol en plaats van muziek in de film, waarom zit er eigenlijk muziek bij een film en wat kan een componist met muziek doen in een film? Welke stijlen kan een componist inzetten en wat zijn de mogelijkheden en onmogelijkheden van filmmuziek? Een en ander wordt geïllustreerd met prachtige beeld- en geluidsfragmenten en muziekstukken.

2 – Ennio Morricone – 16 mei
In de tweede les duiken we in het prachtige en veelomvattende oeuvre van grootmeester Ennio Morricone. In november van dit jaar wordt hij 90 jaar, maar hij is nog steeds actief en blijft ook op hoge leeftijd verrassen. We bespreken zijn innovatieve en baanbrekende aanpak in de jaren zestig, zijn bijzondere plaats in de wereld van de filmmuziek en uiteraard zijn nauwe samenwerking met regisseur Sergio Leone. Ook componisten die direct door Morricone werden beïnvloed komen aan bod, waaronder Luís Enríquez Bacalov en Bruno Nicolai. Een en ander wordt geïllustreerd met prachtige beeld- en geluidsfragmenten en muziekstukken.

3 – De Grote Amerikaanse Traditie – balanceren tussen traditie en innovatie – 23 mei
De derde les staat in het teken van de grote Amerikaanse traditie, die lange tijd voor een aanzienlijk deel het geluid van de filmmuziek heeft bepaald. Aan de hand van het werk van John Williams en Jerry Goldsmith illustreren we twee lijnen in de Amerikaanse filmmuziek en tonen hoe twee componisten zich vanuit een vrijwel gelijke uitgangspositie anders ontwikkelen. Een en ander wordt geïllustreerd met prachtige beeld- en geluidsfragmenten en muziekstukken.

4 – Een andere aanpak – minimalisme en alternatief instrumentarium – 30 mei
De vierde les kijken en luisteren we naar componisten die het op een andere manier aanpakken. Ze benaderen filmmuziek op een andere manier en zetten daarvoor ook andere instrumenten in. We duiken in de geschiedenis van de minimalistische synthesizer composities en van experimentele uitdagingen. Daarbij bekijken we ook hoe de elektronische instrumenten hun weg hebben gevonden naar de symfonische scores. Zo besteden we aandacht aan componisten als Hans Zimmer, Maurice Jarre, John Carpenter, Tangerine dream, Vangelis, Pillip Glass, Michael Nyman, Goblin, Wendy Carlos, Brian Eno en Johan Johansson.

€ 10,- per lesavond
€36,- voor een passe-partout

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here