IFFR 2020 van start

0
601
No. 7 Cherry Lane

Woensdagavond opende Bero Beyer voor de laatste keer het International Film Festival Rotterdam. Hij wordt per 1 maart 2020 de nieuwe directeur/bestuurder van het Nederlands Filmfonds. Het festival gaat hem nog missen: de frisse en publieksvriendelijkere wind die hij er doorheen heeft doen waaien gaat hopelijk niet liggen. Eén van de verrassingen die dit jaar uit het programma opdook is de aanwezigheid van een groot aantal animatiefilms. Een genre waar Bero’s voorgangers aandacht aan schonken. We lichten er twee uit.

The Nose or Conspiracy of Mavericks
Deze animatiefilm van regisseur Andrey Khrzhanovsky gebruikt verschillende middelen om het korte satirische verhaal van de Russische schrijver Nikolaj Gogol, getiteld De Neus (uit 1836), op het doek te brengen. De opera die componist Dmitry Shostakovich in 1920 hierover schreef dient zelfs als soundtrack voor deze film. Het oorspronkelijke verhaal bestaat uit drie delen, die hier ook aangehouden worden, alleen legt het derde deel een link naar een latere periode: Stalin en zijn coterie van ja-knikkers worden ten tonele gevoerd. Het originele verhaal is een absurdistische komedie en sociaal commentaar op de Russische standenmaatschappij in St. Petersburg van die tijd. Maar dat wordt nu opgerekt naar de groep van Stalin en Molotov, etc.
Enige kennis van het oorspronkelijke verhaal en de Russische geschiedenis helpt, maar is niet echt noodzakelijk. De raamvertelling rond de animatie, gesitueerd in een modern vliegtuig, voelt als een laag te veel. Verder een grappige film met genoeg vaart.

No. 7 Cherry Lane
Hong Kong, 1967, nostalgische herinneringen en een communistische revolutie hangen in de lucht in deze nieuwe film van regisseur Yonfan. Student Ziming raakt verzeild in een driehoeksverhouding met mevrouw Yu en haar dochter Meiling, waar hij Engelse bijles aan geeft. Met de eerste houdt hij lange discussies over Prousts À la recherche du temps perdu (terwijl zij hete fantasieën over hem heeft) en met haar dochter leest hij Jane Austen. Thematiek van deze schrijvers vormt ook de sfeer van deze film: warmbloedig en vol verlangen naar een onbereikbaar verleden.
Mooie geanimeerd in een bijzondere 2D/3D stijl, met voor Hong Kongse begrippen redelijk expliciete scenes.

Casper van Amelsvoort