IFFR Report 2: Het zal je kind maar wezen….

0
444
Lady Bird

Een van de alleroudste filmgenres is het coming-of-age verhaal: lekker handig om een personage te hebben wat opgroeit. Daarmee heb je automatisch karakterontwikkeling in je verhaal zitten. Normaal een van de lastigste elementen voor een scriptschrijver om geloofwaardig voor elkaar te krijgen. Dan is er alleen nog de keuze: welke kant gaat het op, de goeie of de slechte?

Pin Cushion
De openingsfilm van het IFFR Live programma is geregisseerd door Deborah Haywood. Moeder Lyn en tienerdochter Iona verhuizen naar een nieuwe arbeidersbuurt voor een frisse start. Beiden zijn wat wereldvreemd en naïef, levend in een fantasiewereld. Maar de confrontatie met het populaire meisjesgroepje op school en de eenkennige buurvrouwen doen beiden geen goed. Langzaam raken zij zichzelf en elkaar kwijt.
Een sprookjesachtige vormgeving legt een dun suikerlaagje over de harde werkelijkheid. Enigszins voorspelbaar, maar gedegen script dat de gifbeker helemaal leegdrinkt.

Lady Bird
Voor haar regiedebuut is actrice en scenarioschrijfster Greta Gerwig inmiddels genomineerd voor een Oscar.
In het laatste jaar van high-school worstelt Christine (Saoirse Ronan), die Lady Bird genoemd wil worden, met haar ‘arme’ familie, jongens, populair willen zijn, haar moeder, wonen in Scranton, wie ze is en naar welke universiteit ze kan gaan als ze klaar is met school. Typische puberproblemen. Die hier niet heel bijzonder anders zijn, maar wel lekker lichtvoetig en met humor voorgeschoteld worden. Plus een soundtrack die perfect in 2003 past.

Casper van Amelsvoort

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here