IFFR report 4

0
665
Repo Man

Actie uit de filmkluizen

Het mooie aan filmfestivals is dat interessante filmklassiekers uit de kluis worden gehaald om nog een keer op groot doek te laten zien. Aangezien dit festival de eerste Robby Müller Award uitgereikt wordt aan cinematograaf Diego García is door Eye een originele kopie van Repo Man (op celluloid met Nederlandse ondertitels uit 1984!) uit het archief gevist. Deze draait in het Regained programma in de Deep Focus sectie van het festival. Uit het zelfde jaar (1984) komt Long Arm of the Law, die draait in het Ordinary Heroes: Made in Hong Kong programma van de Perspectives sectie.

Repo Man
Alex Cox maakte deze cult actiefilm-klassieker met in de hoofdrol een piepjonge Emilio Estevez (als ex-punker Otto; nog net voor The Breakfast Club) naast groezelige en door de wol geverfde ‘repo man’ Harry Dean Stanton. Hun taak: auto’s terughalen van mensen die hun afbetalingen niet op tijd voldoen. Als de hoofdprijs uitgeloofd wordt om een goudkleurige Chevrolet Malibu uit ‘64 te vinden, gaat iedereen daar achteraan. Maar wat ligt er in de achterbak voor radioactief gevaar?
Robby Müller toont Los Angeles in de mooiste kleuren tijdens de vele auto achtervolgingen. Op het randje van slapstick, blijft deze film erg vermakelijk. En de soundtrack is om te smullen. (Net als die Nederlandse ondertitels uit 1984.)

Long Arm of the Law
De enige film die producent Johnny Mak zelf heeft geregisseerd, kwam uit in een turbulent jaar in de geschiedenis van Hong Kong. In 1984 tekenden China en het Verenigd Koninkrijk namelijk hun verdrag om Hong Kong terug over te dragen in Chinese handen per 1 juli 1997. Deze film is een voorbode van alles dat Hong Kongers te wachten stond en nu actueler dan ooit.
Een groepje Chinese ex-militairen uit het Rode Leger plant een overval op een juwelierszaak in Hong Kong voor Kerst 1983 om met de opbrengst te kunnen genieten van een comfortabel leventje. Het loopt natuurlijk allemaal anders dan gepland. Persoonlijke relaties en andere criminelen zitten hun in de weg, en uiteindelijk rukt de politie van Hong Kong ook uit met een overmacht aan mankracht.
De climax in Kowloon Walled City (nu gesloopt) is de kers op de taart van dit prachtige tijdsbeeld van plastic interieurs, pakken met grote schouders, getoupeerd haar en dramatische synthesizer soundtrack. Met veel harde actie scenes is het old skool genieten.

Casper van Amelsvoort

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here