IFFR Report 4: Grappige, campy sprookjes uit Portugal

0
483

Portugese films bereiken de Nederlandse bioscopen niet vaak, maar dit jaar staat op het IFFR wel één van hun multi-getalenteerde cineasten in the picture. Edgar Pêra (1960) is vertegenwoordigd met 27 films uit zijn oeuvre, variërend in lengte van 2 tot 97 minuten. Uit die rijkdom hebben we zijn grootste commerciële succes gekozen om hier te bespreken. Daarnaast een andere Portugese film die zo mogelijk nog absurder en kleurrijker is.

Virados do avesso

De Engelse titel van deze klucht van Edgar Pêra geeft precies aan wat er mis is in het leven van de hoofdrolspeler: Upside Down. Als hij op een dag wakker wordt naast zijn blote vriendje in bed, schrikt hij zich een ongeluk. Plotseling is hij hetero geworden. En dat terwijl zijn nieuwste boek af moet, waarin hij voor de hele wereld uit de kast zou komen. Vrienden, familie en zijn uitgever in verwarring achterlatend, slaat hij enorm aan het overcompenseren voor het feit dat hij eerder een gelukkige homo was.
Bordkartonnen sets en acteerwerk maken dit bijna tot een plastische op romantische komedies & coming-out films, maar de kluchtige camp laat zich niet tegenhouden. En het geloof in / hoop van de kijker op een goede afloop wordt ook niet beschaamd.

Portugese films bereiken de Nederlandse bioscopen niet vaak, maar dit jaar staat op het IFFR wel één van hun multi-getalenteerde cineasten in the picture. Edgar Pêra (1960) is vertegenwoordigd met 27 films uit zijn oeuvre, variërend in lengte van 2 tot 97 minuten. Uit die rijkdom hebben we zijn grootste commerciële succes gekozen om hier te bespreken. Daarnaast een andere Portugese film die zo mogelijk nog absurder en kleurrijker is.

Diamantino

Als je dacht dat het niet gekker kon, kijk dan dit voetbal sprookje vol klassieke personages (een naïeve held, inhalige (stief)zussen en een een contingent aan inwisselbare slechteriken) van regisseurs Gabriel Abrantes en Daniel Schmidt. Maar ook met een actuele satirische kijk op thema’s als de vluchtelingencrisis, genderfluïditeit, de Panama papers, gentech en de Brexit.

Topvoetballer Diamantino Matamouros (een onverhulde parodie op Christiano Ronaldo) verliest zijn gave voor het ideale shot na de dood van zijn vader en gooit zijn leven om door een vluchteling te adopteren. Dat valt alleen niet bij iedereen in goede aarde (zijn zussen zien hun cashflow opdrogen), aan zijn goede bedoelingen wordt getwijfeld (door de geheime dienst) en hij wordt ongewenst gerekruteerd door een campagne om Portugal uit de EU te halen. En waarom zijn de gigantische puppies weggegaan, die hem hielpen bij het voetballen?

Een achtbaan aan ontwikkelingen waar je van de ene in de andere absurde campy situatie valt. Aan fantasie geen gebrek, realisme is al lang het raam uit. Maar grappig is het zeker!

Casper van Amelsvoort

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here