Constant-Hoogenbosch-Educatie2015-2016Als het om film, cultuur en media gaat beweegt Movie Machine zich breed. Naast lezingen, inleidingen en nagesprekken bij films, realiseert Movie Machine cursussen en workshops voor filmhuizen, onderwijsinstellingen en culturele centra.

Drs. Constant Hoogenbosch (Nijmegen, 1967) studeerde Cultuur- en Mentaliteitsgeschiedenis aan de Radboud Universiteit Nijmegen met bijvakken Kunstgeschiedenis, Filosofie, Sociologie en Culturele Antropologie. Met deze bagage beweegt Hoogenbosch zich dagelijks in de wereld van film en media. Na jaren werkzaam te zijn geweest in de film- en mediawereld zette Hoogenbosch in 2000 zijn eigen mediabedrijf Movie Machine op. Vanuit Movie Machine werkt hij door heel Nederland (en internationaal) samen met filmhuizen, culturele centra, bedrijven en onderwijsinstellingen waar hij doceert over uiteenlopende onderwerpen uit de film- en mediawereld. Hoogenbosch is tevens werkzaam als docent Mediatheorie en docent Journalistiek aan het Rijn IJssel College in Arnhem, verbonden aan de Hoge School in Breda (NHTV/IMEM) en aangesloten bij het Nederlands Instituut voor Filmeducatie (Eye) in Amsterdam. Hoogenbosch is als vaste filmredacteur wekelijks te horen op Radio Gelderland, verschijnt regelmatig in Radboud Reflects (voorheen Soeterbeeck Programma) en werkt samen met diverse filmfestivals. Naast educatieve werkzaamheden werkt Hoogenbosch aan diverse filmprojecten, crossovers tussen film en andere kunstdisciplines en is regelmatig gastprogrammeur voor filmhuizen.

Het medium film is onlosmakelijk verbonden aan de moderne, hedendaagse samenleving waar het beeld een steeds belangrijkere speelt. Film neemt in communicatie een belangrijke positie in. Film is naast puur entertainment ook een belangrijke sturende factor tussen mens en maatschappij. Het beïnvloedt en vormt meningen. Het maakt gevoelige zaken bespreekbaar en maakt moeilijke thema’s toegankelijk.

Hoogenbosch heeft film-, cultuur- en media-educatie hoog in het vaandel staan en presenteert zijn film- en cultuurkennis over uiteenlopende onderwerpen met veel passie en overtuigingskracht. De lessen worden begeleid door een Powerpoint presentatie en sprekend en illustratief beeldmateriaal. Tijdens de cursussen en lessen streeft Hoogenbosch naar interactie met de cursisten om hen te betrekken bij de discussie.

Movie Machine gaat hierin flexibel te werk en kan de werkzaamheden volledig afstemmen op de filmvertoner, de onderwijsinstelling en cultureel centrum. Daarbij worden de programma’s volledig ingericht naar de wensen van de opdrachtgever. De werkwijze varieert. Er kan sprake zijn van bijdragen in opdracht en naar wens van de filmvertoner. Het kan anderzijds ook zijn dat programma’s/lezingen/inleidingen of andere randactiviteiten door Movie Machine worden aangeboden.

Movie Machine werkt samen met: 

  • Artplex LUX Nijmegen – cursussen, lezingen, inleidingen, programma’s en presentaties, Q&A’s, Meet & Greets, workshops.
  • Het Louis Hartlooper Complex in Utrecht – cursussen, programma’s en presentaties.
  • Filmhuis De Spiegel in Heerlen – cursussen.
  • Filmhuis Druten – lezingen, inleidingen.
  • Filmhuis Fanfare in Oudenbosch – lezingen, educatieprogramma’s.
  • Filmhuis Het Fraterhuis in Zwolle – cursussen, lezingen.
  • Filmhuis Oosterbeek – cursussen, lezingen.
  • Filmhuis Worm Rotterdam – inleidingen.
  • Filmhuis Zevenaar – lezingen.
  • Gemeente Nijmegen – lezingen.
  • Radboud Universiteit Nijmegen – lezingen, inleidingen, programma’s en presentaties.
  • NHTV Hoge School Breda – colleges, extern gecommitteerde.
  • Cultuur Ronde Lingewaard – workshops.
  • Kristallis Scholengroep – lezingen, workshops.
  • Rijn IJssel College Arnhem – docent Mediatheorie, docent Journalistiek
  • Stedelijk Gymnasium Nijmegen – lezingen, programma’s en presentaties, workshops.
  • Vlaams Cultureel Kwartier Nijmegen – cursussen, lezingen, inleidingen, programma’s en presentaties – tevens programma inhoudelijk en cultureel adviseur.
  • Kloosterkino – inleidingen

De cursussen en lezingen kunnen, wanneer wenselijk, naast de vaste opzet ook op maat worden gemaakt voor een specifieke doelgroep en/of opleidingsniveau. Daarbij bestaat de mogelijkheid de duur van de cursus en/of de lessen in te korten of uit te breiden. Prijzen komen tot stand in onderling overleg.

Movie Machine biedt ook de mogelijkheid cursussen en lezingen op aanvraag te realiseren. Tevens bestaat de mogelijkheid tot het geven van filmcursussen en lezingen overdag.

Voor de mogelijkheden van Movie Machine kunt u geheel vrijblijvend contact opnemen met ondergetekende via info@moviemachine.nl of bellen naar 024 323 39 11/06 23 36 72 73

1. Algemene Inleiding Filmgeschiedenis

Educatie 2015-2016 classic-movie-audience-james-dean-humphrey-bogart-1In de cursus Algemene Inleiding Filmgeschiedenis gaan we in op de belangrijkste ontwikkelingen in de filmgeschiedenis en de cultuurhistorische rol van het medium film met aandacht voor de mijlpalen, de klassiekers en verschillende belangrijke regisseurs.
Cursusduur: 6 lessen van 2 ½ uur (inclusief ruimte voor vragen en discussie).

Meer informatie over deze cursus via info@moviemachine.nl

2. Algemene inleiding Europese filmgeschiedenis

Educatie 2015-2016 clapping_audience_D2D804F6-A4D6-4E0F-103FEBFEE4D92F35-280x210In navolging van bovenstaande cursus is er ook een cursus Algemene Inleiding in de Europese Filmgeschiedenis. Hier richten we ons op de geschiedenis, ontwikkeling en cultuurhistorische rol van de Europese film. Landen en gebieden die aan bod komen zijn Nederland/België, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Groot Brittannië en Scandinavië.
Deze cursus volgt op de Algemene inleiding filmgeschiedenis, maar is ook als losstaande cursus te volgen. Er is aandacht voor de mijlpalen, klassiekers, belangrijkste ontwikkelingen en gebeurtenissen binnen de Europese cinema van de begindagen tot op heden.
Cursusduur: 6 lessen van 2 ½ uur (inclusief ruimte voor vragen en discussie).

3. De Scandinavische Cinema

Inmiddels al verschillende malen met groot succes neergezet in Nijmegen, Utrecht en Zwolle. De recente opleving in het aanbod van films en Tv series uit het hoge noorden van Europa zal aan geen enkele rechtgeaarde filmliefhebber voorbij zijn gegaan. De degelijk gemaakte, doorgaans subtiel geacteerde films getuigen van een vruchtbaar filmklimaat. Naast misdaadthrillers van internationale allure bewegen de filmmakers uit het hoge noorden zich net zo makkelijk in oprechte en integere drama´s om vervolgens uit te pakken met gortdroge, soms absurde humor.
In deze cursus besteden we aandacht aan de veelzijdige en bloeiende filmcultuur uit Zweden, Denemarken, Noorwegen, Finland en IJsland. We bespreken kort de filmgeschiedenis en gaan vervolgens in op het werk van de bekende regisseurs. Daarbij verliezen we ook de cultuurhistorische achtergronden bij de verschillende landen en hun filmcultuur niet uit het oog.
Cursusduur: 6 lessen van 2 ½ uur (inclusief ruimte voor vragen en discussie).

3a. Het geheim van de Scandinavische Tv series
Millennium, Wallander, Borgen, The Killing, The Bridge, het is een handjevol titels uit een ogenschijnlijk onuitputtelijke bron van Scandinavische inspiratie. Steeds weer weten vooral Deense en Zweedse televisieproducties het publiek en masse in zijn greep te krijgen. Maar wat is het geheim? In drie lessen trekken we lijnen naar de Scandinavische film en ontrafelen we aan de hand van sprekende voorbeelden de geschiedenis, de aanpak en het geheim achter het niet aflatende succes van Tv series uit het hoge noorden.
Deze cursus van drie lessen ligt in het verlengde van de cursus over de Scandinavische film, maar is ook afzonderlijk te volgen.
Cursusduur: 3 lessen van 2 ½ uur (inclusief ruimte voor vragen en discussie).

4. Grootmeesters van de Aziatische Cinema

eduactie 2015-2016 kurosawa-sm1-280x119In zes lessen (of drie lessen) gaan we in op de Aziatische cinema, die bestaat uit boeiende extremen. De scherp getrokken lijnen zorgen ook voor hardnekkige misvattingen en vooroordelen die in de praktijk veel minder scherp zijn dan ze lijken. Ze komen veelal voort uit onbegrip voor een heel andere filmcultuur en een andere benadering van het medium film. Toch is de invloed van de Oosterse cinema op de Westerse cinema de afgelopen jaren onmiskenbaar en is de wisselwerking groter dan ooit tevoren. De dagen dat het oosten vooral naar het westen keek zijn voorbij.
Filmdocent Constant Hoogenbosch richt zich op drie boegbeelden van de hedendaagse Aziatische cinema: China, Japan en Korea. Hij bespreekt de cultuurhistorische achtergronden bij de rijke filmcultuur van genoemde landen waarbij symboliek en een heel eigen theater traditie van groot belang zijn. Daarbij gaat hij in op het werk van de grote meesters van de Japanse, Chinese en Koreaanse cinema, waarbij ook hun minder bekende collega’s niet vergeten worden.
De Aziatische Meesters is een kleurrijke cursus vol sprekend beeldmateriaal waarbij de diversiteit, eigenheid maar ook de overeenkomsten van de Japanse, Chinese en Koreaanse cinema aan bod komen. Van episch zwaardgekletter tot hartverscheurend, sociaal bewogen drama, van avant-gardistisch grand guignol tot het gestileerde realisme van de ‘heroic bloodshed’ en van het theatrale chambara, wuxia en jidai geki tot esoterische en levensbeschouwelijke overpeinzingen vol paradijselijke schoonheid.
Cursusduur: 6 lessen van 2 ½ uur (inclusief ruimte voor vragen en discussie). NB: deze cursus is ook beschikbaar in een variant van drie lessen van 2 uur.

5. Cursus Filmmuziek

educatie 2015-2016 Goldsmith-4-280x396In zes lessen gaat filmdocent Constant Hoogenbosch in op de geschiedenis en ontwikkeling van de filmmuziek.
Muziek heeft vanaf de begindagen van de film een belangrijke maar ook gespannen positie ingenomen. Naast het gebruik van bestaande muziek componeerden muzikale meesters in de loop van de twintigste eeuw ware hoogstandjes van filmmuziek die de status van de filmscore naar een hoger plan tilden. In de cursus besteden we aandacht aan de plaats van de score in de film, de geschiedenis en ontwikkeling van filmmuziek tot op heden en bespreken beroemde scores en thema’s. Uiteraard komt er een keur aan toonaangevende componisten voorbij, worden hun verschillende stijlen en kenmerken besproken en bekijken we de werking van hun muziek in de film. De besproken filmmuziek varieert van breed uitgemeten symfonisch scores tot minimalistische synthesizer composities en van experimentele uitdagingen tot coole jazz. Een en ander wordt geïllustreerd met prachtige beeld- en geluidsfragmenten en muziekstukken.
Les 1 – inleiding
Theoretisch kader – begrippen – geschiedenis – waarom muziek bij beeld?
Les 2 – Sound en score vol spaghetti
Focus op Ennio Morricone – navolgers – invloeden – ook aandacht voor Luís Enríquez Bacalov – Stelvio Cipriani – Guido De Angelis en Maurizio De Angelis
Les 3 – De lopende band: innovatie tussen zelfplagiaat, formule en constructie
Focus op: Jerry Goldsmith – John Williams maar ook aandacht voor James Horner – Basil Poledouris – Christopher Young.
Les 4 – Out of the box I – componisten met een andere aanpak
Focus op: Elliot Goldenthal – Howard Shore – Graeme Revell – Clint Mansell maar ook Zbigniew Preisner – Peter Gabriel – Popol Vuh – Yann Tiersen.
Les 5 – Out of the Box II – Minimalisme en synthesizer – kille klanken, warme klanken
Focus op: 1 – Synthesizer: Maurice Jarre – John Carpenter – Tangerine dream – Vangelis en 2 – Minimalisme: Phillip Glass – Michael Nyman maar ook aandacht voor: Goblin – Harold Faltermeyer – Wendy Carlos – Brian Eno – Jan Hammer.
Les 6 – cool jazz – sfeerbepalende noir en het geluid van de stad
Focus op: Lalo Schiffrin – Henry Mancini maar ook aandacht voor John Barry – Clint Eastwood – Marvin Hamlisch – Dave Grusin – Quincy Jones – Miles Davis – Mike Figgis.

Cursusduur: 6 lessen van 2 ½ uur (inclusief ruimte voor vragen en discussie). Meer informatie over deze cursus en inschrijving via info@moviemachine.nl
NB: er is een ook een les beschikbaar van 1 ½ tot 2 uur.

6. Het Duitse Expressionisme

Educatie 2015-2016 Das-Kabinett-des-Dr-Caligari-5-280x209De expressionistische film openbaarde zich begin van de jaren twintig in Duitsland. Het waren stomme films. In Oostenrijk waren er al enkele jaren eerder expressionistische tendensen in de filmkunst doorgedrongen, die zich vanuit literatuurverfilmingen ontwikkelden. Als onderwerp van handeling werden vaak verhalen als volksverhalen, legendes en mythen gebruikt. In 3 lessen toont filmdocent Constant Hoogenbosch de grote meesters van het Duitse Expressionisme en de verstrekkende invloed op het Hollywood in de jaren dertig en Film Noir. Na de ontstaansgeschiedenis en de binding met de expressionistische kunst komen filmmakers aan bod als Fritz Lang, Robert Wiene, Paul Wegener, Friedrich Wilhelm Murnau en Georg Wilhelm Pabst.

Films die onder anderen aan bod komen:

  • Das Cabinet des Dr. Caligari (1920, Regie: Robert Wiene)
  • Der Golem, wie er in die Welt kam (1920, Regie: Paul Wegener)
  • Die Bergkatze (1921, Regie: Ernst Lubitsch)
  • Dr. Mabuse, der Spieler (1922, Regie: Fritz Lang)
  • Nosferatu, eine Symphonie des Grauens (1922, Regie: Friedrich Wilhelm Murnau)
  • Phantom (1922, Regie: Friedrich Wilhelm Murnau)
  • Aelita (1924, Regie: Jakow Protasanow)
  • Orlacs Hände (1924, Regie: Robert Wiene)
  • Der letzte Mann (1924, Regie: Friedrich Wilhelm Murnau)
  • Der Mantel (1926, Regie: Grigori Kosinzew en Leonid Trauberg)
  • Metropolis (1926, Regie: Fritz Lang).

Aandacht is er ook voor de invloed die het expressionisme uitoefende op moderne filmmakers als Tim Burton (The Nightmare Before Christmas – regie: Henry Selick), Brad Silberling (Lemony Snicket’s A Series of Unfortunate Events) en Marc Caro en Jean-Pierre Jeunet (La Cité des enfants perdus)

Cursusduur: 3 lessen van 2 ½ uur (inclusief ruimte voor vragen en discussie).
Meer informatie over deze cursus en inschrijving via info@moviemachine.nl

7. De Grote Regisseurs

Educatie 2015 - 2016 alfred-hitchcock-2-280x364Iedere les staat in het teken van een regisseur. De cursus is naar believen in te delen. Zo kan er een reeks van drie lessen, maar ook zes en zelfs negen lessen worden opgezet. De keuze van de regisseurs kan door de betreffende opdrachtgever worden bepaald.
Iedere regisseur krijgt een les van twee uur met veel beeldmateriaal. De belangrijkste films worden besproken, worden geplaatst in hun genres en regisseurs worden bekeken in samenhang met de tijd waarin ze werk(t)en en de invloed die zij uitoefenden op anderen.
Regisseurs:
Aki Kaurismaki – Akira Kurosawa – Alfred Hitchcock – Andrej Tarkovsky – Bong Joon Ho – Carl Theodor Dreyer – Chen Kaige – Clint Eastwood – David Lynch – Federico Fellini – Francois Truffaut – Fritz Lang – Guillermo del Toro – Hirokazu Kore-eda – Ingmar Bergman – Joel en Ethan Coen – Kim Ki Duk – Lars von Trier – Martin Scorsese – Paolo en Vittorio Taviani – Park Chan-wook – Pedro Almodovar – Rainer Werner Fassbinder – Sam Peckinpah – Sergei Eisenstein – Sergio Leone – Shohei Imamura – Stanley Kubrick – Steven Spielberg – Takeshi Kitano – Wong Kar Wai – Yasuhiro Ozu – Zhang Yimou – Charles Chaplin – Orson Welles – Francis Ford Coppola – Roman Polanski – Tim Burton – Ridley Scott – Peter Jackson – Hayao Miyazaki – Sidney Lumet – Krzysztof Kieslowski – Terry Gilliam – Rainer Werner Fassbinder – Werner Herzog – Henri-Georges Clouzot – John Woo – Luc Besson – Michael Haneke.
NB: meer regisseurs zijn op aanvraag beschikbaar. Cursusduur: losse lessen of een reeks van 3/6/9 lessen van 2 ½ uur (inclusief ruimte voor vragen en discussie).

8. De Grote Vrouwelijke Regisseurs

Educatie 2015 - 2016 Samira1-4-280x411Iedere les staat in het teken van een vrouwelijke regisseur. De cursus is naar believen in te delen. Zo kan er een reeks van drie lessen, maar ook zes en zelfs negen lessen worden opgezet. De keuze van de regisseurs kan door de betreffende opdrachtgever worden bepaald.
Iedere regisseur krijgt een les van twee uur met veel beeldmateriaal. De belangrijkste films worden besproken, worden geplaatst in hun genres en regisseurs worden bekeken in samenhang met de tijd waarin ze werk(t)en en de invloed die zij uitoefenden op anderen.
Regisseurs
Sofia Coppola – Kathryn Bigelow – Susanne Bier – Lone Scherfig – Leni Riefenstahl – Doris Dörrie – Naomi Kawase – Samira Makhmalbaf – Hana Makhmalbaf – Mira Nair – Sarah Polley – Isabel Coixet – Catherine Breillat – Margarethe von Trotta – Claire Denis

9. Cinema in Zuid-Amerika

De cursus over Zuid-Amerikaanse regisseurs richt zich op de steeds verder opbloeiende filmcultuur van Zuid-Amerika. De cursus wordt gestructureerd onder drie hoofdthema’s:
1. De politiek geëngageerde regisseurs. 2. De fantasten. 3. De realisten.
De cursus bestaat uit zes lessen en heeft aandacht voor regisseurs als:

  • Alejandro Agresti (Buenos Aires Vice Versa)
  • Cao Hamburger (The Year My Parents Went on Vacation)
  • Alejandro Jodorowski (El Topo, Santa Sangre)
  • Carlos Reygadas (Japon, Batalla en el cielo, Stellet licht)
  • Héctor Babenco (Pixote: A Lei do Mais Fraco, Kiss of the Spider Woman)
  • Fernando Meirelles (Cidade de Deus)
  • Alejandro González Iñárritu (Amores perros)
  • Juan Jose Campanella (El secreto de sus ojos)
  • Pablo Trapero (Familia Rodante)
  • Tomas Gutierrez Alea (Fresa y chocolate)
  • Guillermo del toro (Cronos, El espinazo del diablo)
  • Jose Padilha (Onibus 174, Tropa de Elite)
  • Walter Salles (The Motorcycle Diaries)
  • Carlos Sorin (Bombon El Perro, Historias Minimas)
  • Rodrigo Pla (La Zona)

Cursusduur: 6 lessen van 2 ½ uur (inclusief ruimte voor vragen en discussie).

10. De Filmgenres

Iedere les gaat in op een filmgenre (aan bod komen musical – horror- fantasy/science fiction – western/spaghetti western – misdaad/thriller/politieke thriller – oorlogsfilm – actie/avonturenfilms. Aan bod komen de conventies van de verschillende genres maar ook de uitzonderingen binnen de genres en hun ontwikkeling Duur zeven lessen – kan worden gesplitst naar twee blokken

11. Geschiedenis en ontwikkeling van de documentaire

Duur: drie lessen

12.De Surrealistische film De geschiedenis en ontwikkeling van de surrealistische film

Duur: drie lessen

13. De Duitse film Geschiedenis en ontwikkeling van de Duitse film

Duur: drie lessen

14. De Australische film Geschiedenis en ontwikkeling van de Australische film

Duur: drie lessen

15. Nederlandse filmgeschiedenis Geschiedenis en ontwikkeling van de Nederlandse film

Duur: drie lessen

16.De Italiaanse film Geschiedenis en ontwikkeling van de Italiaanse film

Duur: drie lessen

17. De Britse film Geschiedenis en ontwikkeling van de Britse film

Duur: drie lessen of zes lessen

18. De Franse film Geschiedenis en ontwikkeling van de Franse film

Duur: drie lessen of zes lessen

19. Filmbegrippen, Film Begrijpen Uitleg van de belangrijkste filmstromingen (waaronder Nouvelle Vague, Film Noir, Italiaans Neorealisme, Duits Expressionisme, Dogma 95) en filmbegrippen

Duur: drie lessen

Lezingen / cursussen van 1 les

1. Politiek in de film van de jaren zestig/zeventig – 1 les over de politieke kleuring van de film in de jaren zestig en zeventig.
Cursusduur: 1 les van 2 ½ uur (inclusief ruimte voor vragen, discussie en een korte pauze).

2. Film en Architectuur
1 les over de interessante relatie tussen film en architectuur en vice versa.
Cursusduur: 1 les van 2 ½ uur (inclusief ruimte voor vragen, discussie en een korte pauze).

3. Geschiedenis van de animatiefilm
Naast een algemene geschiedenis aandacht voor de verschillende technieken en vormen van animatie.
Cursusduur: 1 les van 2 ½ uur (inclusief ruimte voor vragen, discussie en een korte pauze).

4. De optiteling van een film, niets belangrijker dan een eerste indruk
De optiteling van een film wordt in veel gevallen niet gemaakt door de regisseur zelf, maar door een kunstenaar of grafisch vormgever. Aan de hand van een reeks voorbeelden uit heden en verleden ontvouwt zich de geschiedenis en ontwikkeling van de optiteling, de trends en de totstandkoming en achterliggende filosofie van een reeks artistieke hoogstandjes.
Cursusduur: 1 les van 2 ½ uur (inclusief ruimte voor vragen, discussie en een korte pauze).

5. Filmposters, kunst en marketing hand in hand
De filmposter is niet zomaar een plaatje voor de film. Hij maakt in hoge mate deel uit van de beeldvorming van de film voordat het publiek nog enig bewegend beeld van de film gezien heeft. De totstandkoming van een filmposter is het zoeken naar een balans tussen kunst en marketing en een voortdurend touwtrekken tussen functionaliteit en creativiteit.
Cursusduur: 1 les van 2 ½ uur (inclusief ruimte voor vragen, discussie en een korte pauze).

6. De revolutie van het geluid
De gevolgen van de komst van de geluidsfilm voor regisseurs, acteurs, het publiek en de filmindustrie – daarbij ook aandacht voor het gebruik van filmmuziek.
Cursusduur: 1 les van 2 ½ uur (inclusief ruimte voor vragen, discussie en een korte pauze).

7. Nouvelle Vague
In deze les van twee uur bekijken we de opkomst en invloed van de Nouvelle Vague en het belangrijke tegenwicht dat deze nieuwe stroming ging bieden aan de Hollywood filmindustrie. We bespreken hoe de volgelingen afrekenden met de door Hollywood gedicteerde filmwetten en conventies, hoe de Auteursfilm ontstaat onder hoede van François Truffaut, Jean-Luc Godard, Claude Chabrol, Eric Rohmer en Jacques Rivette, maar ook Alain Resnais, Louis Malle en Jean-Pierre Melville. Vanuit de Nouvelle Vague trekken we ook lijnen naar de Japanse regisseur Yasuhiro Ozu (1903-1963) en de Dogme 95-beweging van de Deense regisseurs Thomas Vinterberg en Lars von Trier.
Cursusduur: 1 les van 2 ½ uur (inclusief ruimte voor vragen, discussie en een korte pauze).

8. Manga en Anime, de Japanse cultuur ten voeten uit
In deze les duiden we de achtergronden en ontstaansgeschiedenis van de Manga en Anime. Hierbij spelen de Japanse cultuur en geschiedenis een belangrijke rol. In geen enkele andere cultuur is de strip zo sterk verweven met de sociaal-maatschappelijke en historische achtergrond als in de Japan. We bespreken de stijlkenmerken, de achtergronden, de invloed van WOII en de relatie tussen Manga en Anime.
Cursusduur: 1 les van 2 ½ uur (inclusief ruimte voor vragen, discussie en een korte pauze).

9. Games en film, een moeizame symbiose
In deze les bespreken we de historische ontwikkeling van de gamesindustrie en hoe deze meer en meer verweven raakte met de filmindustrie. Hierbij wordt ook ingegaan op de rol van computer en computerspellen in de samenleving en de opkomst, de groei en invloed van digitale speciale effecten. De filmwereld kreeg al snel in de gaten dat ontwikkelingen rond de computer en later de spelletjes interessant zijn om in film te integreren. Toch verliep die samenwerking niet zonder horten of stoten. Naast de technische ontwikkelingen is er enerzijds aandacht voor de sociaal-maatschappelijke factoren die voortkwamen uit de groeiende rol van computers en games, maar anderzijds ook de wisselwerking tussen film, publiek en computers.
Cursusduur: 1 les van 2 ½ uur (inclusief ruimte voor vragen, discussie en een korte pauze).

10. Propaganda en discutabele boodschappen
In veel films uit heden en verleden zit een flinke dosis propaganda en treffen we verborgen, vaak zelfs zeer discutabele boodschappen aan. In deze les bespreken we de regelrechte propaganda film maar ook bekende publieksfilms uit heden en verleden die tussen de regels discutabele boodschappen, vooroordelen en stereotypen verwerken.
Cursusduur: 1 les van 2 ½ uur (inclusief ruimte voor vragen, discussie en een korte pauze).

11. De Oscars, een blik achter de schermen
Twee zaken zijn in filmland zeker. Er is ieder jaar een Oscaruitreiking en ieder jaar zijn er wel weer spraakmakende schandalen, rellen en smeuïge roddels. Dat is nooit anders geweest en zal ook nooit anders worden. Docent Constant Hoogenbosch bespreekt de achtergronden, ontwikkeling, mijlpalen en opzienbarende gebeurtenissen uit bijna honderd jaar Oscar geschiedenis. Het verhaal van de Oscars is een geschiedenis vol winnaars en verliezers, opkomst en ondergang maar ook van politieke en sociaal maatschappelijke ontwikkelingen. Het Oscar circus is meer dan alleen een gala vol goud en glitter.
Cursusduur: 1 les van 2 ½ uur (inclusief ruimte voor vragen, discussie en een korte pauze). Meer informatie over deze cursus en inschrijving via info@moviemachine.nl

12. De impact van 11 september 2001
Lezing over de aanslagen van 11 september en de gevolgen en reactie daarvan op de filmindustrie en mediawereld.
Duur: 1 of 2 ½ uur (inclusief ruimte voor vragen, discussie en een korte pauze).

13. Geschiedenis en ontwikkeling van de Zwarte cinema.
Het verhaal van de zwarte cinema openbaart zich als een turbulente, soms aangrijpende en indrukwekkende, maar ook boeiende geschiedenis vol hoogte- en dieptepunten die in veel gevallen een spiegel van de 20ste eeuw vormen. We bespreken belangrijke mijlpalen en ontwikkelingen en illustreren dat met prachtig beeldmateriaal.
Duur: 1 of 2 ½ uur (inclusief ruimte voor vragen, discussie en een korte pauze).

14. Comics, strips en de verfilmingen
Meer dan ooit zien we strips en comics hun weg naar de film vinden. Maar stripverfilmingen zijn van alle tijden en hebben inmiddels een interessante ontwikkeling doorgemaakt. In deze lezing bekijken we onder anderen de ontwikkeling, wat maakt nu een goede stripverfilming, waar zitten de voetangels en wat is het onderscheid tussen de strip en de graphic novel. Verder bekijken we de sterke ontwikkelde Amerikaanse maar ook Japanse cultuur van stripverfilmingen.
Duur: 1 of 2 ½ uur (inclusief ruimte voor vragen, discussie en een korte pauze).

15. De distopie en het eschatologisch denken in de science fiction film
In science fiction literatuur en speelfilms is het beeld van de toekomst doorgaans niet erg positief. Wat ligt hieraan ten grondslag en welke scenario’s voor de verbeelding van de toekomst hanteren filmmakers? In veel gevallen zijn ook zij kinderen van hun tijd en spelen sociaalmaatschappelijk en politieke ontwikkelingen een belangrijke rol.
Duur: 1 of 2 ½ uur (inclusief ruimte voor vragen, discussie en een korte pauze).

16. De Film Noir
Tot op de dag van vandaag wordt er gediscussieerd over de film noir: is het een genre, een subgenre of niet meer dan een stijl van filmen? Hoe dan ook, de Film noir heeft een belangrijk stempel gedrukt op de filmwereld en laat tot op de dag van vandaag zijn sporen na. De film noir ontstond in de jaren ’40 van de 20ste eeuw en werd sterk beïnvloedt door de misdaadromans uit die tijd. We bespreken de geschiedenis, de kenmerken, de sociaalmaatschappelijke achtergronden en de invloed en uitwerking op de filmwereld.
Duur: 1 of 2 ½ uur (inclusief ruimte voor vragen, discussie en een korte pauze).

17. Groeten van Mars
De planeet Mars heeft een bijzondere relatie met de science fiction literatuur en de filmwereld. Waar komt deze fascinatie vandaan en hoe wordt deze vertaald naar literatuur en films als War of the Worlds, John Carter van Mars (Martian Tales), The Martian Chronicles, Invaders from Mars, The Flying Discman from Mars, Mars needs Women, Santa Claus conquers the Martians, Devil Girl from Mars, Mars Attacks!, Total Recall, Red Planet, Mission to Mars, Ghosts of Mars en The Last Days of Mars. Een fascinerende historie…
Duur: 1 of 2 ½ uur (inclusief ruimte voor vragen, discussie en een korte pauze).

18. De Spaghettiwestern
De Amerikaanse western was vanaf de begindagen van de film het populairste filmgenre bij het grote publiek. In de jaren zestig werd die hegemonie doorbroken door een frisse, maar rauwe wind die vanuit Europa over kwam waaien en een heel andere kijk had op het Wilde Westen. Enerzijds waren er de hevig geromantiseerde fluwelen producties van Duitse makelij naar het werk van Karl May waarin kleurrijke figuren als Winnetou, Old Shatterhand en Old Surehand hun opwachting maakten. Anderzijds kwam er in de beeldtaal en aanpak van de western onder invloed van de Italiaanse Spaghettiwesterns een radicale koerswijziging en verloor de Amerikaanse western zijn onschuld. De geschetste situaties werden grimmiger, harder en venijniger en het verschil tussen goed en kwaad raakte in een impasse, een grauw en grijs gebied waarin de held soms gemener was dan de slechterik. We bespreken het inhoudelijke maar ook stilistische onderscheid tussen de Amerikaanse en Europese westerns, de achtergronden, de prominente rol van de toonaangevende muziek, het dik aangezette spaghettiwestern geluid en uiteraard de belangrijkste namen.
Duur: 2 ½ uur (inclusief ruimte voor vragen, discussie en een korte pauze).

19. De invloed van de gothic literatuur en kunst in de film
Duur: 2 ½ uur (inclusief ruimte voor vragen, discussie en een korte pauze).

Heeft u interesse in een of meerdere cursussen/lezingen uit bovenstaand aanbod kunt u vrijblijvend contact opnemen met:

Drs. Constant Hoogenbosch
Redactie/kantoor: Heydenrijckstraat 16
6521 LN Nijmegen
024 323 39 11
06 23 36 72 73
@: info@moviemachine.nl
www.moviemachine.nl