Grenzeloos? – op zoek naar de grenzen van film

0
380

Op maandag 19 februari start ik in Utrecht in het Louis Hartlooper Complex weer met een nieuwe cursusreeks. In vier lessen ga ik op zoek naar de grenzen van film.

De cursusdata zijn 19, 26 februari, 4 en 11 maart, met een reservedatum op 18 maart. De cursus duurt van 19:00 tot 21:00.

19 februari – EXPLOITATIE EN VIDEO NASTIES

Waar de ene filmmaker netjes binnen de lijnen kleurt, spettert de andere filmmaker er lustig op los buiten de lijnen. In deze lezing overschrijden we grenzen en kleuren we flink buiten de lijnen. De exploitatiefilm is doorgaans een low budget film van discutabele kwaliteit vol excessieve beelden, expliciete, grensverleggende content, vooral ingegeven door sensationalisme en gericht op financieel gewin. Exploitatiefilms gaan al terug tot de begindagen van de film, maar werden vooral populair in jaren 60 en 70. Ze liften vaak mee op het succes van een grote Hollywood productie. In de jaren 80 waren het de roemruchte videonasties die in de videotheken zorgden voor heel wat grensverleggende cinema. Filmdocent Constant Hoogenbosch neemt je mee in de wereld van exploitatiefilms en werken als Blood Feast, The Lost Empire, The Bronx Warriors, Equalizer 2000, Robo Vampire, Faces of Death, Cleopatra Jones, Black Gestapo, Cannibal Holocaust, Lady Snowblood, Lone Wolf and Cub, Ninja Squad, Funky Forest, Blood Splattered Bride, Mondo Cane, Night of the Lepus, Sharknado, Ilsa, She Wolf of the SS, Combat Shock, Thriller: A Cruel Picture, Savage Streets en Killer Nun. En dat is nog maar het topje van de ijsberg!

26 februari – TABOES EN TABOEDOORBREKENDE FILMS

Film kan in het bespreken, tonen en doorbreken van taboes een rol spelen. Filmdocent Constant Hoogenbosch bekijkt verschillende taboes, hoe deze in films worden besproken en hoe films kunnen bijdragen aan het doorbreken van een taboe.
In iedere samenleving zijn er taboes. Grenzen die vanuit levensovertuiging, religie, ethische overwegingen niet overschreden kunnen en mogen worden. Het land waar je woont zal in hoge mate bepalen met welke taboes je te maken hebt. Maar taboes verdwijnen ook en er komen nieuwe taboes bij. in 1993 stelde de film Philadelphia van Johnathan Demme het taboe rond AIDS aan de kaak en zette Ang Lee met zijn Brokeback Mountain uit 2005 het taboe op homoseksualiteit in de VS aardig onder druk. M*A*S*H (1970) van Robert Altman brak het taboe voor het uitspreken van het woord FUCK in een Amerikaanse mainstream film, Bonnie & Clyde (1967) en The Wild Bunch (1969) doorbraken het taboe van de doorgaans bloedeloze actiescenes in Hollywoodfilms. Maar sommige taboes blijven bestaan. Zo kwam het taboe op misbruik van kinderen danig onder druk te staan toen in 2010 A Serbian Film uit kwam en al die kannibalenfilms spelen natuurlijk voortdurend met het taboe op het eten van mensen door mensen. Filmdocent Constant Hoogenbosch beweegt zich tussen de taboes en hun representatie in films.

4 april – CENSUUR!

Censuur heeft in de hele filmgeschiedenis een rol gespeeld, maar de praktische uitvoering ervan loopt nogal uiteen en ook tussen landen bestaan interessante verschillen. Filmdocent Constant Hoogenbosch kijkt naar de geschiedenis van de filmcensuur en bespreken de belangrijkste en meest opzienbarende ontwikkelingen. Zo bekijken we onder anderen naar de gevolgen van de aanslagen van 11 september 2001, de beruchte Hays Production Code, de heksenjacht van senator McCarthy in de jaren 50, de affaire rond de Video Nasties in de jaren 80 en hoe het in Nederland eigenlijk geregeld is. Filmdocent Constant Hoogenbosch neemt in deze lezing in ieder geval geen blad voor de mond.

11 april – DOOD EN HIERNAMAALS

We kunnen er niet omheen en het is de enige absolute zekerheid in ons leven: de dood! De dood, wat er daarna gebeurt, kan gebeuren, hoe we de dood te slim af kunnen zijn of hoe we zelfs onsterfelijk kunnen worden zien we in tal van films voorbijkomen. Filmdocent Constant Hoogenbosch bespreekt in deze lezing verschillende aspecten van de dood in films.
Het medium film is een prachtig platform om te spelen met het geven van de dood en laten we eerlijk zijn. Wanneer we de meeste films terugbrengen tot de essentie speelt de door daarin vaak op de voor- of achtergrond een rol. Zo is er de personificatie van de dood zelf in Meet Joe Black, zie we in Flatliners hoe een groep studenten inzicht hopen te krijgen in het hiernamaals, komen de doden weer tot leven (nou ja) in tal van zombiefilms, is er contact met de geest van een overleden meisje in Stir of Echoes en toont Hirokazu Koreeda in Afterlife een tussenstation tussen aarde en het hiernamaals. Maar ook hoe Clint Eastwood in de western Unforgiven het doodschieten van een mens minder voor de hand liggend maakt dan in tal van films wordt getoond. En als je dan toch onsterfelijk bent, zoals in Highlander, zorg dan wel dat je je hoofd op je schouders houdt. Anders is het alsnog einde verhaal….

De reeks is geschikt voor beginners en gevorderden.

Inschrijven kan op deze link