Lezingen en cursussen seizoen 2021-2022

0
1424

Het was een roerig jaar waarvan de naweeën nog voelbaar zijn. Gelukkig kon een deel van de filmeducatie online worden opgevangen, maar eerlijk is eerlijk, er gaat niets boven live voor een zaal. Voor het komende seizoen staat er alweer van alles in de planning, zowel live als online. Online? Ja, het blijkt dat er inmiddels ook een aanzienlijke groep mensen is die voorkeur geeft aan het thuis volgen van een lezing en/of cursus les en die vergeet ik natuurlijk niet. Het aanbod hieronder is daarom verdeeld in live en online. Omdat er inmiddels door heel Nederland cursisten zijn, is deze mailing ook voor jullie allemaal. Kijk even naar de locatie en als het in de buurt is, zien we elkaar wellicht weer live in de zaal. Hieronder zien jullie het aanbod wat nu reeds gepland staat. Er komt waarschijnlijk komend seizoen nog wel een en ander bij, maar dat lezen jullie dan wel weer 😊. De lezingen voor besloten gezelschappen heb ik hieronder niet meegenomen.

Live

Nijmegen – LUX
https://www.lux-nijmegen.nl/

•          Wo 8 sept.      20 jaar 9/11, een terugblik – 11 september 2001. Het is de meest gefotografeerde en op video vastgelegde dag ooit. De aanslagen van 11 september brachten heel wat teweeg, maar niemand had kunnen voorspellen wat de reactie zou zijn vanuit Hollywood en hoe de Amerikaanse media omgingen met de situatie. Censuur, propaganda en het veel gehoorde ‘Too Soon!’ bepaalden jaren na 11 september 2001 nog steeds de niet aflatende mediastroom. Maar een film over de daadwerkelijke aanslagen is ook 20 jaar na dato nog steeds niet gemaakt. De filmwereld durft er nog steeds niet aan. Waarom? Filmdocent en cultuurhistoricus Constant Hoogenbosch gaat in op deze en andere vragen en illustreert met talloze voorbeelden welk opzienbarend circus zich in de nasleep van de aanslagen in de mediawereld voltrok.

•          Wo 6 okt.       Lezing Paul Verhoeven- n.a.v. de première van Benedetta zetten we Paul Verhoeven weer eens in de spotlights. Altijd spraakmakend, vaak controversieel, maar ook altijd interessant. Verhoeven maakte naam met films als films als Turks fruit (1973), Soldaat van Oranje (1977), Spetters (1980), De vierde man (1983) en internationaal met Flesh+Blood (1985), RoboCop (1987), Total Recall (1990), Basic Instinct (1992), Showgirls (1995), Starship Troopers (1997). Hij keerde weer terug naar Nederland voor Zwartboek (2006) en maakte in Frankrijk Elle (2016).

•          Wo 13 okt.      Lezing Charles Chaplin – n.a.v. de heruitbreng van zijn films. Chaplin verwerkte als belangrijke en toonaangevende filmpionier in zijn komedie films een sterke sociaalmaatschappelijke boodschap. Ook anno 2021 is die boodschap nog niet over datum. Een paar van zijn films: Shoulder Arms (1918) – The Kid (1921) – The Gold Rush (1925) – The Circus (1928) – City Lights (1931) – Modern Times (1936) – The Great Dictator (1940) – Monsieur Verdoux (1947) – Limelight (1952) – A King in New York (1957).

•          Wo 24 nov.     Lezing Cryptozoölogie in films, n.a.v. release Cryptozoo. Een boeiende lezing over fabelwezens in de film, die in de loop der jaren in talloze verschijningvormen over witte doek liepen, kropen, vlogen en zwommen.

•          Wo 1 dec.       Lezing Onderwijs en docenten in beeld – hoe worden onderwijs en docenten eigenlijk in films neergezet, kunnen we van films leren en wat leren we van films?

•          Wo 8 dec.       Lezing WOII vanuit Russisch perspectief, n.a.v. heruitbreng ‘Als de Kraanvogels Overvliegen’ bekijken we in deze lezing het Russische perspectief op de Tweede Wereldoorlog.

______________________________________________________________________________

Utrecht – Louis Hartlooper Complex https://www.hartlooper.nl/filmcursussen/

•          Ma 6/13/20/27 sept. en 4/11 okt. – De Grote Regisseurs reeks 15

Een nieuwe reeks metachtereenvolgens Alice Guy-Blaché (1873 – 1968) belangrijke vrouwelijke filmpionier en (waarschijnlijk) allereerste vrouwelijke filmregisseur. Les 2 – Kelly Reichardt (1964-) – films als Wendy and Lucy, Meek’s Cutoff, Night Moves, Certain Women, First Cow. Les 3 – Sergei Eisenstein (1898-1948) – films als Staking, Pantserkruiser Potjomkin, Oktober, Alexandr Njewski, Ivan de Verschrikkelijke. Les 4 – Aki Kaurismaki (1957-) = films als Ariel, Leningrad Cowboys Go America, The Match Factory Girl, Drifting Clouds, Juha, The Man Without a Past, Le Havre, The Other Side of Hope. Les 5 – Thomas Vinterberg (1969-) – films als Festen, It’s All About Love, Dear Wendy, Submarino, Jagten, Kollektivet, Another Round (Druk) Les 6 – Anders Thomas Jensen (1972-) – films als Flickering Lights, The Green Butchers, Adam’s Apples, Men & Chicken, Riders of Justice.

•          Ma 25 okt./ 1, 8, 15, 22 en 29 nov. – De Grote Regisseurs reeks 9 (herhaling)
Met Les 1 – John Woo (1922):  films als Last Hurrah for Chivalry (1979) – Heroes Shed No Tears (1986) – A Better Tomorrow (1986) – The Killer (1989) – Bullet in the Head (1990) – Hard Boiled (1992) – Hard Target (1993) – Broken Arrow (1996) – Face/Off (1997) – Mission: Impossible II (2000) – Windtalkers (2002) – Red Cliff (2008) – The Crossing (2014). Les 2 – Quentin Tarantino (1963-): films als My Best Friend’s Birthday (1987) – Reservoir Dogs (1992) – Pulp Fiction (1994) – Jackie Brown (1997) – Kill Bill (2003/2004) – Death Proof (2007) – Inglourious Basterds (2009) – Django Unchained (2012) – The Hateful Eight (2015). Les 3 – Guillermo del Toro (1964): films als Cronos (1993) – Mimic (1997) – The Devil’s Backbone (2001) – Blade II (2002) – Hellboy (2004) – Pan’s Labyrinth (2006) – Pacific Rim (2013) – Crimson Peak (2015) – The Shape of Water (2017). Les 4 – Alejandro G. Iñárritu (1963): films als Amores perros (2000) – 21 Grams (2003) – Babel (2006) – Biutiful (2010) – Birdman or (The Unexpected Virtue of Ignorance) (2014) – The Revenant (2015). Les 5 – David Fincher (1962-): films als Alien³ (1992) – Se7en (1995) – The Game (1997) – Fight Club (1999) – Panic Room (2002) – Zodiac (2007) – The Social Network (2010) – The Girl with the Dragon Tattoo (2011) – Gone Girl (2014), Mank (2020). Les 6 – Darren Aronofski (1969): films als Pi (1998) – Requiem for a Dream (2000) – The Fountain (2006) – The Wrestler (2008) – Black Swan (2010) – Noah (2014) – Mother! (2017).

•          Zat 18 dec. – de kersteditie van Film café

•          Ma 10, 17 en 24 jan. – De Fantastische Regisseurs – Een nieuwe reeks die dit seizoen van start gaat richt zich op filmmakers die zich bewegen in de wereld van de fantastische film. Filmdocent Constant Hoogenbosch richt zich op vaak onafhankelijk opererende regisseurs die met veel enthousiasme en kleinere budgetten toch verrassend leuke films tevoorschijn toveren. Zo is er Charles Band, die naam maakte met de betere B-films in het horror- en sciencefiction genre. Hij wordt gevolgd door de illustere George A. Romero, die vooral bekend werd door zijn zombiefilms, maar ook tal van andere interessante films opleverde waar met een kritisch oog naar onze samenleving en consumptiemaatschappij wordt gekeken. De derde in deze reeks is de Spaanse lolbroek Álex de la Iglesia, die zijn horror en fantasy films brengt met een dikke knipoog en zorgt voor hilarische taferelen.

•          Ma 31 jan., 7, 14, 21 28 feb. en 7 maart – De Grote Regisseurs 16.
Een nieuwe reeks met achtereenvolgens Les 1 – John Waters (1946-) – films als Mondo Trasho, Multiple Maniacs, Pink Flamingos, Desperate Living, Polyester, Hairspray, Cry-Baby, Serial Mom, Pecker, Cecil B. DeMented, A Dirty Shame. Les 2 – William Friedkin (1935-) – films als The French Connection, The Exorcist, Sorcerer, Cruising, To Live and Die in L.A., Rampage, The Guardian, Rules of Engagement, Bug, Killer Joe. Les 3 – Ang Lee (1954-) – films als The Wedding Banquet, Eat Drink Man Woman, Sense and Sensibility, The Ice Storm, Crouching Tiger, Hidden Dragon, Hulk, Brokeback Mountain, Lust Caution, Taking Woodstock, Life of Pi. Les 4 – Wong Kar-Wai (1958-) – films als Ashes of Time, Chungking Express, Happy Together, In the Mood for Love, 2046, The Grandmaster. Les 5 – Stephen Frears (1941-) – films als The Hit, My Beautiful Laundrette, Prick Up Your Ears, Sammy and Rosie Get Laid, Dangerous Liaisons, The Grifters, The Snapper, The Hi-Lo Country, High Fidelity, Dirty Pretty Things, The Queen, Philomena, Florence Foster Jenkins, Victoria & Abdul. Les 6 – Alan Parker (1944-2020) – films als Bugsy Malone, Midnight Express, Fame, The Wall (Pink Floyd), Birdy, Angel Heart, Mississippi Burning, The Commitments, Evita, Angela’s Ashes, The Life of David Gale.

•          Ma 21, 28 mrt., 4, 11, 25 apr. en 2 mei – De Grote Regisseurs 10 (herhaling)
Met achtereenvolgens Les 1 – Bernardo Bertolucci (1941–2018) – films als Il conformista, Last Tango in Paris,  Novecento/1900, La luna,  The Last Emperor, The Sheltering Sky, Little Buddha, Stealing Beauty. Les 2 – Giuseppe Tornatore (1956-) – films als Nuovo cinema Paradiso, Stanno tutti bene, The Legend of 1900/ La Leggenda del Pianista sull’Oceano, Malèna, La sconosciuta, Baarìa. Les 3 – Alphonso Cuaron (1961–) – films als Great Expectations, Y Tu Mamá También, Harry Potter and the Prisoner of Azkaban, Children of Men, Gravity, Roma. Les 4 – Yorgos Lanthimos (1973–): films als Kynodontas (Dogtooth), Alps, The Lobster, The Killing of a Sacred Deer, The Favourite. Les 5 – Frank Capra (1897–1991): films als It Happened One Night, Lost Horizon, Mr. Smith Goes to Washington, Meet John Doe, Arsenic and Old Lace, It’s a Wonderful Life. Les 6 – Robert Wise (1914–2005): films als The Body Snatcher, The Day the Earth Stood Still, Run Silent, Run Deep, I Want to Live!, West Side Story, The Haunting, The Sound of Music, The Sand Pebbles, The Andromeda Strain, Star Trek: The Motion Picture.

•          Zat. 16, 23 en 30 apr. – De Fantastische Regisseurs reeks 2.
Een nieuwe reeks rond regisseurs die naam hebben gemaakt met fantasy, horror en science fictions films. In de tweede sessie van deze nieuwe reeks graaft filmdocent Constant Hoogenbosch wederom 3 filmmakers op die zich bewegen in de wereld van de fantastische film. Het zijn vaak onafhankelijk opererende regisseurs die met veel enthousiasme en kleinere budgetten toch verrassend leuke films tevoorschijn toveren. Zo is er Terence Fisher, die jarenlang het boegbeeld vormde van de illustere Hammer Film Productions. In Italië treffen we Mario Bava aan, die zich in de loop der jaren opwerkte tot een ware cultheld en uitdrager van de fantastische film. De laatste van dit trio komt Japan. Regisseur Ishirô Honda was bevriend met Akira Kurosawa, werkte veel met hem samen, maar werd zelf vooral bekend als de man achter talloze kaiju films, waarvan Godzilla (Gojira) het startschot werd.

•          Zat. 14, 21, 28 mei – De Fantastische Regisseurs reeks 3.
Een nieuwe reeks rond regisseurs die naam hebben gemaakt met fantasy, horror en science fictions films. Zoals de inventieve William Castle, die zijn goedkoop gemaakte horror- en spektakelfilms gepaard liet gaan van uitzinnige gimmicks. Uit Chili komt Alejandro Jodorowsky, die met zijn uitzinnige, psychedelische films tot een ware cultheld uitgroeide. Les 3 richt zich op J-horror meester Hideo Nakata, die vanuit het verre Japan ook in het westen heel wat mensen de haren te berge liet rijzen. 

•          Ma 16, 23, 30 mei, 13, 20 en 27 juni – De Grote Regisseurs 17.
Een nieuwe reeks met achtereenvolgens Les 1 – Peter Weir (1944-) – films als The Cars That Ate Paris, Picnic at Hanging Rock, The Last Wave, The Plumber, The Year of Living Dangerously, Witness, The Mosquito Coast, Dead Poets Society, The Truman Show, Master and Commander: The Far Side of the World. Les 2 – Rolf de Heer (1951-) – films als Bad Boy Bubby, The Quiet Room, The Old Man Who Read Love Stories, The Tracker, Alexandra’s Project, Ten Canoes, The King Is Dead!, Charlie’s Country. Les 3 – Henri-Georges Clouzot (1907-1977) – films als Le Corbeau, Quai des orfèvres, Manon, Le salaire de la peur, Les Diaboliques, La vérité. Les 4 – Jean-Pierre Jeunet (1953-) – films als Delicatessen, La cité des enfants perdus/City of Lost Children, Alien: Resurrection, Le fabuleux destin d’Amélie Poulain, Un long dimanche de fiançailles, Micmacs à tire-larigot, The Young and Prodigious T.S. Spivet (2013). Les 5 – James Whale (1889-1957) – films als Hell’s Angels, Frankenstein, The Old Dark House, The Invisible Man, Bride of Frankenstein, Show Boat, The Man in the Iron Mask, Green Hell,  They Dare Not Love. Les 6 – Richard Lester (1932-) – films als The Mouse on the Moon, A Hard Day’s Night, The Knack … and How to Get It, Help!, How I Won the War, The Bed-Sitting Room, The Three Musketeers, Juggernaut, The Four Musketeers, Robin and Marian, Cuba, Superman II, Superman III, Get Back.

___________________________________________________________________________

Helmond Cacaofabriek
https://cacaofabriek.nl/

•          Don 30 sept.   Lezing Filmposters – Achter de filmposter gaat een interessante wereld schuil. De filmposter is niet zomaar een plaatje voor de film. Het is vaak de eerste indruk die het publiek krijgt van een film. De poster maakt in hoge mate deel uit van de beeldvorming van een film voordat het publiek enig bewegend beeld heeft  gezien. De totstandkoming van een filmposter is zoeken naar de balans tussen kunst en marketing. Maar wat maakt nu een goede filmposter, wat moet er eigenlijk op staan, wat zijn de clichés, wat zijn de trends, hoe belangrijk is de tagline en wie zijn de beroemde kunstenaars? Op deze en meer vragen geeft Constant Hoogenbosch antwoord in een boeiende en kleurrijke lezing.

•          Don 14 okt.     Lezing Optiteling van een film, een goed begin is het halve werk. Je kunt maar één keer een eerste indruk maken…. Twee wijze gezegden die zonder twijfel van toepassing zijn bij de optiteling van films. De optiteling is het moment dat ons als toeschouwer de film in moet trekken, ons in de juiste sfeer moet brengen en ons moet verplaatsen van onze eigen realiteit naar de realiteit van de film. In veel gevallen nemen we de begintitels en de aftiteling van een film voor lief. Toch gaat er een hele wereld achter schuil. Kunstwerkjes van beeld en geluid en krijgen vaak niet de waardering die ze verdienen. Waar de optiteling in de begindagen van de film beperkt tot het hoognodige, zien we in de loop van de filmgeschiedenis ware kunstwerkjes ontstaan, die soms al bijna een korte film op zich vormen. Constant Hoogenbosch neemt u mee op een trip vol verbluffende, prachtige en opvallende optitelingen van films.

•          Don 16 dec.    Lezing film en homoseksualiteit – tegenwoordig spreken we over LHBTI en dragen we in het openbaar regenboogvlaggen. In de filmwereld werd (en wordt) homoseksualiteit nog vaak weggestopt, zijn er vreemde uitingen rond acceptatie en werden er pijnlijke beslissingen genomen om carrières in leven te houden. Een blik op de omgang, acceptatie, maar ook kwalijke praktijken rond homoseksualiteit in de filmwereld.

•          Don 27 jan.     Lezing Filmmuziek les 1 = inleiding. In de eerste les besteden we aandacht aan waarom er eigenlijk muziek in films gebruikt wordt en hoe de ontstaansgeschiedenis van muziek bij films is. Dat ging zeker niet zonder slag of stoot. Muziek en geluid bij films werd in de begindagen van de film door regisseurs, zoals bijvoorbeeld Alfred Hitchcock, als storend ervaren en het zou de beelden ontkrachten. Componisten werden doorgaans teruggebracht tot een onbeduidend schakeltje in het productieproces. Wanneer de geluidsfilm meer voet aan de grond krijgt, ontwikkelen zich nieuwe inzichten ten aanzien van film en muziek. De les is voorzien van talloze prachtige, innemende en verbluffende staaltjes filmmuziek.

•          Don 17 feb.     Lezing filmmuziek 2 = Er was eens Ennio Morricone. In de tweede les duiken we in het leven en het bijzondere werk van een van de meest invloedrijke filmcomponisten. Ennio Morricone overleed in 2020 op 91-jarige leeftijd. Hij laat een rijk en uniek oeuvre na. In deze les bespreekt Constant Hoogenbosch zijn innovatieve en baanbrekende aanpak, zijn bijzondere plaats in de wereld van de filmmuziek en uiteraard zijn nauwe samenwerking met regisseur Sergio Leone. Ook componisten die direct door Morricone werden beïnvloed komen aan bod, waaronder Luís Enríquez Bacalov en Bruno Nicolai. Een en ander wordt geïllustreerd met prachtige beeld- en geluidsfragmenten en muziekstukken. Een ode aan de karakteristieke filmmuziek van Morricone, die naam maakte met tijdloze composities voor filmklassiekers als ‘Once Upon a Time in the West’, ‘The Good, the Bad and the Ugly,’ ‘The Mission,’ ‘Cinema Paradiso’ en zijn prachtige score voor ‘Fateless’.

•          Don 31 mrt.    Lezing filmmuziek 3 = minimal music en synthesizers. In deze les besteden we enerzijds aandacht aan de inzet en ontwikkeling van alternatieve, elektronische instrumenten in de filmmuziek, maar anderzijds ook de interessante benadering door minimal music. Componisten/formaties die de revue passeren zijn Maurice Jarre, John Carpenter, Tangerine dream, Vangelis, Goblin, Harold Faltermeyer, Wendy Carlos, Brian Eno, Jan Hammer, Phillip Glass, Michael Nyman.  

•          Don 28 apr.    Lezing Kerk en religie in relatie tot film. Religie en geloof spelen sinds de begindagen van de film op de voor- en achtergrond een belangrijke rol. Uiteraard als onderwerp of setting van een verhaal, maar ook in het bepalen van normen en waarden van wat wel en wat niet kan in de film. Constant Hoogenbosch brengt diverse aspecten van religie en geloof m.b.t  film, maar ook de religieuze architectuur als plaats van handeling onder de aandacht, vergezeld van sprekend beeldmateriaal.  

•          Don 19 mei     Lezing Verveling in film. Verveling in relatie tot film kan zich op verschillende wijzen openbaren. Prikkels en perspectief spelen daarbij een interessante rol.       Wanneer iemand zich bij een film verveelt, kan het zijn dat hij of zij niet genoeg prikkels krijgt om de aandacht vast te houden. En wat de een saai vindt, kan de ander juist enorm boeien.  Dat hangt ook af van de mentale bagage en het verwachtingspatroon waarmee je de filmzaal binnengaat.  Een interessante lezing over de wijze waarop filmmakers met verveling omgaan.

•          Don 30 juni     Lezing Film en kunst, kunst en film – Er bestaat een interessante relatie tussen film en kunst. Film zelf is een totaalkunst en wordt op zijn beurt beïnvloedt door andere kunsten en kunstvormen. In deze lezing kijken we naar film als kunstvorm, naar kunstzinnige films en hoe een regisseur kunstelementen kan inzetten voor een film: zo heeft regisseur Tom Tykwer voor zijn film ‘Perfume’ goed gekeken naar de schilderijen van Caravaggio en verwerkt regisseuse Julie Taymor graag andere kunstvormen in haar films, zoals de schilderijen van Frida Kahlo in de film ‘Frida’ en theatermaskers in de film ‘Across the Universe’. Maar we kijken ook naar de rol van kunstenaars en hun bijdragen aan de film zoals Andy Warhol, Salvador Dali en Luis Bunuel.

•          Don 29 sept.   Lezing Film als spiegel van de samenleving. Films worden gemaakt door mensen. Zij doen dat vanuit een bepaalde visie, vaak voortgekomen uit hun eigen cultuurhistorische achtergrond, hun kijk op de wereld en de tijd waarin zij leven. In deze lezing bekijken we hoe film als spiegel van de samenleving kan dienen en hoe filmmakers sociaalmaatschappelijke onderwerpen verwerken in hun films.  

•          Don 27 okt.    Lezing de representatie van psychiatrie in de film. Psychiatrie en de weergave van psychiatrie in de film vormen een interessante spiegel  van de samenleving. Hoe hebben filmmakers psychiatrie in hun films aangepakt en weergeven, welke clichés en vooroordelen zijn er. In deze lezing maken we de balans op.  

___________________________________________________________________________

Den Bosch – Verkadefabriek

https://www.verkadefabriek.nl/film

•          Do 26 aug.      Inleiding bij de openlucht vertoning van Once Upon a Time in the West.

___________________________________________________________________________

Zwolle – Het Fraterhuis
https://www.filmtheaterfraterhuis.nl/

•          Zat 11 sept.    Lezing  20 jaar 9/11, een terugblik – 11 september 2001. Het is de meest Gefotografeerde en op video vastgelegde dag ooit. De aanslagen van 11 september brachten heel wat teweeg, maar niemand had kunnen voorspellen wat de reactie zou zijn vanuit Hollywood en hoe de Amerikaanse media omgingen met de situatie. Censuur, propaganda en het veel gehoorde ‘Too Soon!’ bepaalden jaren na 11 september 2001 nog steeds de niet aflatende mediastroom. Maar een film over de daadwerkelijke aanslagen is ook 20 jaar na dato nog steeds niet gemaakt. De filmwereld durft er nog steeds niet aan. Waarom? Filmdocent en cultuurhistoricus Constant Hoogenbosch gaat in op deze en andere vragen en illustreert met talloze voorbeelden welk opzienbarend circus zich in de nasleep van de aanslagen in de mediawereld voltrok.

•          Zat 30 okt.      Lezing Film en de Maan. Op 16 juli 1969 ging de eerste mens op weg naar de Maan. Maar in de filmwereld was dat al lang daarvoor gedaan. De Maan loopt als een rode draad door de filmwereld. De Maan is plaats van handeling, inspiratiebron en een steeds terugkerend stijlelement. De maan intrigeert en fascineert en laat al sinds de begindagen van de film zijn sporen na op het witte doek. Van serieuze pogingen met een wetenschappelijke aanpak tot compleet hilarische, kolderieke onzin en van de maan als trigger voor de weerwolf tot bron van melancholie. Het komt allemaal voorbij onder hoede van filmdocent Constant Hoogenbosch. Hij neemt u mee op een trip naar de Maan met films als Moon, Trip to the Moon, Frau im Mond, Nude on the Moon en nog veel meer.

•          Zat 27 nov.     Lezing Spaanse film. In deze lezing bekijken we de Spaanse film; de geschiedenis en vooral enige mijlpalen, waaronder de begindagen met Segundo de Chomon, de Spaanse tegenhanger van Georges Melies, maar uiteraard ook de Spaanse Burgeroorlog en de invloed daarvan in de Spaanse film. We bekijken het neorealisme van de jaren 50, de nieuwe Spaanse film met Carlos Saura, Víctor Erice en de post-Franco periode tot op heden met regisseurs Julio Médem, Pedro Almodóvar, Alex de la Iglesia, Alejandro Amenábar.

•          Zat 26 feb.      Lezing Foley en geluid. Samen met foley artist Ronnie van der Veer (Girl, Wilkolak, De Patrick, Mocro Maffia, De Slag om de Schelde) gaat Constant Hoogenbosch in op het geluid in de film en dan vooral het geluid dat voor de film wordt gemaakt door de foley artist, degene die met allerlei middelen de meest uiteenlopende geluiden maakt voor de film. Hoogenbosch spreekt met Van der Veer over zijn werk. Van der Veer laat in de zaal voorbeelden zien en horen van zijn werk.   

___________________________________________________________________________

Online

Ik maak voor de online lessen gebruik van Zoom. Je krijgt van mij voorafgaand aan de les in de mail een link. Daar hoef je alleen maar op te klikken en je komt in de Zoom sessie. 

Movie Machine
info@moviemachine.nl

Opgeven kan op bovenstaand mailadres. Na ontvangst van de aanmelding komt er per omgaande een mail met alle benodigde informatie.  

Deze lezingen vinden plaats op zaterdagochtend tussen 10.00 – 12.00 uur.

•          Zat 18 sept.    Lezing De Representatie van het Paranormale in Films. Paranormale verschijnselen spelen sinds de begindagen van de film al een rol, zowel in het narratief als in visuele effecten. We bespreken spirituele ervaringen en ontmoetingen en confrontaties met goede en kwade geesten, maar ook de rol van spiritisme, de irrationaliteit van geesten in films, de cultuurhistorisch achtergrond, de bevattelijkheid van kinderen.   

•          Zat 25 sept.    Lezing De Representatie van Psychiatrie in de Film. Psychiatrie en de weergave van psychiatrie in de film vormen een interessante spiegel van de samenleving. Hoe hebben filmmakers psychiatrie in hun films aangepakt en weergeven, welke clichés en vooroordelen zijn er. In deze lezing maken we de balans op.

•          Zat 13 nov.     Lezing De Relatie tussen Film en Boek.

‘Het boek is beter’, hoe vaak horen we het niet. Maar laten we eerlijk zijn, je verfilmd geen boek, maar een scenario dat zich baseert of laat inspireren door een boek. In deze lezing maken we de balans op. Hoe staat het met boekverfilmingen en de onverfilmbare boeken. We kijken ook naar strips en graphic novels en stellen de vraag hoe je de taal uit een boek handhaaft in de film. Is het beter de originele taal van de toneelstukken van Shakespeare te handhaven of toch een moderne adaptatie te realiseren. En hoe keken Alfred Hitchcock, de Nouvelle Vague filmers en Roman Polanski aan tegen boekverfilmingen?     

•          Zat 4 dec.        Lezing Tijd in film. Tijd speelt een belangrijke rol in films. Film zelf manipuleert voortdurend tijd, speelt met timing en begrenst tijd. Maar er zijn ook films over tijdreizen of waar tijd en tijdsbeleving onderdeel vormen van het narratief.

•          Zat 15 jan.      Lezing Verne vs Wells. Schrijvers Jules Verne en H.G. Wells zijn in de 20ste eeuw dankbare bronnen van inspiratie geweest voor filmmakers. Maar wat zijn de karakteristieke verschillen tussen hun werk en hoe vonden de boeken in de loop der tijd hun weg naar film?

•          Zat 5 feb.        Lezing Ouder/kind relaties in film. Ouder/kind relaties vormen voor tal van films het uitgangspunt of de rode draad. Het loslaten van de kinderen, moeizame, slechte ouder/kind relaties, de goede ouder/kind relaties. Maar wanneer we het breder trekken kunnen we ouder/kind relaties herkennen in een heel andere invulling. Zo gaat Rutger Hauer in Blade Runner op zoek naar zijn schepper, wil het monster van Frankenstein  zijn schepper ter verantwoording roepen, worden in Village of the Damned kinderen opgezet tegen hun ouders en draait Aliens voor een aanzienlijk deel om de moederinstincten van Sigourney Weaver tegenover de moederinstincten van de Alien queen. En dan zijn er nog de talloze films in de jaren 50 vol tegen hun ouders rebellerende tieners.

•          Zat 12 mrt.      Lezing Sprookjes in de film. Sprookjes gaan vaak terug op oeroude volksverhalen en cultuurhistorische motieven. Een heel interessante bron voor het medium film. Sprookjes hebben doorgaans een heldere verhaallijn met een duidelijk doel en welomschreven karakters. In deze lezing bekijken een reeks sprookjes en hun vertalingen naar bewegend beeld, van zoete Disney adaptaties tot een meer serieuze en volwassen aanpak. En natuurlijk ontbreekt Roodkapje niet.

•          Zat 2 apr.        Lezing De boom als object en subject in de film. Bomen zijn belangrijk voor al het leven op aarde. Bomen staan vaak honderden jaren en maken deel uit van historie en verbeelding. De boom keert terug in tal van verhalen, mythen, sagen en sprookjes die ook weer hun weg vinden naar film. Na deze lezing ziet u de bomen wel weer door het bos, met een boeiend overzicht van imposante, mythische en ontzagwekkende bomen.   

___________________________________________________________________________

Groningen – Forum
https://forum.nl/nl/verken-het-forum/film

•          Don 7 okt.      Lezing Alex van Warmerdam – n.a.v. première van zijn nieuwe film Nr 10. Hij maakte naam met films als Abel (1986) – De noorderlingen (1992) – De jurk (1996) – Kleine Teun (1998) – Ober (2006) – De laatste dagen van Emma Blank (2009) – Borgman (2013) – Schneider vs. Bax (2015). Van Warmerdam is zonder twijfel een van de meest eigenzinnige, maar ook originele en verrassende Nederlandse filmmakers. En altijd met een heel eigen en herkenbare signatuur.

•          Vrij 15 okt.     Lezing Charles Chaplin – n.a.v. heruitbreng van zijn films. Chaplin verwerkte als belangrijke en toonaangevende filmpionier in zijn komedie films een sterke sociaalmaatschappelijke boodschap. Ook anno 2021 is die boodschap nog niet over datum. Een paar van zijn films: Shoulder Arms (1918) – The Kid (1921) – The Gold Rush (1925) – The Circus (1928) – City Lights (1931) – Modern Times (1936) – The Great Dictator (1940) – Monsieur Verdoux (1947) – Limelight (1952) – A King in New York (1957).

•          Vrij 22 okt.     Lezing Paul Verhoeven – n.a.v. de première van Benedetta zetten we Paul Verhoeven weer eens in de spotlights. Altijd spraakmakend, vaak controversieel, maar ook altijd interessant. Verhoeven maakte naam met films als films als Turks fruit (1973), Soldaat van Oranje (1977), Spetters (1980), De vierde man (1983) en internationaal met Flesh+Blood (1985), RoboCop (1987), Total Recall (1990), Basic Instinct (1992), Showgirls (1995), Starship Troopers (1997). Hij keerde weer terug naar Nederland voor Zwartboek (2006) en maakte in Frankrijk Elle (2016).

•          Don 28 okt.     Lezing Wes Anderson – n.a.v. heruitbreng van zijn nieuwe film The French Dispatch duiken we in het kleurrijke oeuvre van visionair Anderson, die met zijn aanpak en vormgeving van narratief en karakters een heel eigen universum heeft geschapen waarbinnen hij zich optimaal kan bewegen. Dat liet hij eerder zien in films als Rushmore (1998), The Royal Tenenbaums (2001), The Life Aquatic with Steve Zissou (2004), Fantastic Mr. Fox (2009), Moonrise Kingdom (2012), The Grand Budapest Hotel (2014) en Isle of Dogs (2018).

•          Don 4 nov.      Lezing Anders Thomas Jensen – n.a.v. première van zijn nieuwe film Riders of Justice nemen we een kijkje in de wereld van deze Deense duizendpoot, die naast zijn eigen regiewerk ook verantwoordelijk was voor al van uitstekende scenario’s en even zo makkelijk schakelt van komedie naar drama. Zijn films als regisseur openbaren zich als heerlijke karakterstudies met vaak gortdroge en absurde humor. Na Flickering Lights, The Green Butchers, Adam’s Apples, Men & Chicken is het nu tijd voor Riders of Justice.

Met vriendelijke groet,

Constant Hoogenbosch

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here